Diskusia
Euroskepsa
Ľudia, ktorí kriticky nazerajú na súčasný vývoj v Európskej únii smerujúci k hlbšej integrácii a federalizácii, nie sú extrémisti (Komentár)
09.08.2011 / Michal Půr
Diskusia (16 reakcií )
-
Sme na križovatke
9.8.2011 / grgo / Reagovať
Veľmi dobre to vystihol Krugman v tomto svojom komentári: www.nytimes.com
"t has been 60 years since the Schuman declaration started Europe on the road to greater unity. Until now the journey along that road, however slow, has always been in the right direction. But that will no longer be true if the euro project fails. A failed euro wouldn’t send Europe back to the days of minefields and barbed wire — but it would represent a possibly irreversible blow to hopes of true European federation. So will Europe’s strong nations let that happen? Or will they accept the responsibility, and possibly the cost, of being their neighbors’ keepers? The whole world is waiting for the answer."
A lídri už pol roka prešľapujú a nedávajú žiadnu odpoveď. Bohužiaľ, aj nečinnosť je v podstate voľba s veľmi konkrétnymi dopadmi. Naša situácia dnes veľmi neradostne pripomína situáciu v Európe po veľkej hospodárskej kríze. Vtedy rolu zvieracej kazajky namiesto EURa hralo zlato. Krajiny najviac postihnuté hospodársko krízou, najmä nemecko vykazovali obrovský únik zlata, ktoré putovalo do krajín ako napríklad Francúzko a konvertibilitu zlata museli zachraňovať vysokými úrokmi. Len dnes rolu Nemecka hrá Taliansko a rolu Francúzka hrá Nemecko. Aj vtedy, podobne ako dnes Nemci, sa Francúzi snažili pomôcť. Avšak bohužiaľ vždy príliš neskoro a príliš málo. A každý vie ako to dopadlo. Zdá sa, že sme nútený opakovať historické chyby.
Ja som presvedčený, že bez federalizácie EU neexistuje nádej na záchranu EURa ako spoločnej meny. Teraz by bola dobrá chvíľa, aby silný lídri predstúpili pred kaaždý národ s jasne danými možnosťami. Preč s EURom a koniec snahy o federalizáciu EU alebo udržanie vízie spoločnej Európy ako jedného kultúrneho, spoločenského a hospodárskeho priestoru. Čas už vypršal a nie je priestor na polovičaté riešenie. a "ničnerobenie" respektíve pokračovanie v dnešnom kurze je výber riešenia číslo 2.-
Re: Sme na križovatke
9.8.2011 / PaloK / Reagovať
To máš pravdu, že vývoj musí smerovať k federálnej Európe. A zaiste sa tak aj stane, či už za takých alebo onakých okolností.
Mne ale prekáža, spôsob akým nás chcú "lídri" primäť, aby sme s federálnou vládou súhlasili. Nadtrieda finančníkov si de facto podrobila všetky dôležité orgány každého jedného štátu, ľudí donútila zadĺžiť sa a teraz ich vyvolávaním strachu (najúčinejšia technika, mimochodom používaná aj USA ...) tlačí do kúta.
Mimochodom, skôr dôjde k politickému rozdeleniu Európy ako jej zjednoteniu na úrovni kultúry a hospodárstva. Európania si NIKDY neboli rovní. Súčasnosť ani náznakom neukazuje, že by to zapado europania chceli zmeniť ...-
Re: Re: Sme na križovatke
9.8.2011 / grgo / Reagovať
Zvláštnejšie veci sa stali v minulosti a máme príklady aj z prítomnosti. Rusko, Čína a skoro všetky Africké krajiny vedia fungovať aj s veľkou kultúrnou a jazykovou diverzitou. Aj menšie štáty a aj v Európe (npr. Švajčiarska Konfederácia) majú skúsenosti s podobnou diverzitou.
Konieckoncov aj Slováci majú vlastnú historickú skúsenosť s tým ako je možné štát a národnú identitu vytvoriť takpovediac "zhora", apelovaním na históriu a zdôrazňovanie hodnôt ktoré ľudí spájajú. Bohužiaľ, to nie je niečo čo by som teraz videl u európskych a ani slovenských lídrov. Preto som v celej otázke omnoho skeptickejší ako prednedávnom. Stále však mám pocit, že mlčiaca väčšina občanov Európy sa stále nevyjadrila. Nikto nepovedal nahlas reálne alternatívy, debata sa formuluje jednostranne (nepožičať lenivým Grékom) bez súvislostí.
Veľmi mi to pripomína otázky z prieskumov obyvateľstva typu - "Chcete zoškrtať vládne výdavky?" - väčšina samozrejme povie že áno. Ale keď príde kosa na kameň, a začnú sa zatvárať nemocnice, školy, prestane sa vyplácať sociálna podpora, zrazu ľudia vidia aj druhú stanu mince a väčšinou názor otočia. A v tejto otázke sme ešte nevideli ako zareaguje táto mlčiaca alebo nie príliš zainteresovaná väčšina. Moja jediná obava je aby sa nezobudila neskoro.
PS: mám chybu v pôvodnom príspevku. Posledná veta samozrejme mala byť "... respektíve pokračovanie v dnešnom kurze je výber riešenia číslo 1"-
Re: Re: Re: Sme na križovatke
10.8.2011 / TYTO / Reagovať
Grgo,
Rusko a Čínu by som rozhodne ani omylom nespomínal v súvislosti s tým, ako "vedia fungovať aj s veľkou kultúrnou a jazykovou diverzitou".
O afrických krajinách ani nehovoriac.
To Svajciarsko je lepsie, ale Slovensko zas zle, ako o tom svedci aj povestna slovenska "kudla do zad" Ceskoslovensku (1938 - 1968 - 1992)-
Re: Re: Re: Re: Sme na križovatke
10.8.2011 / salamoon / Reagovať
mozem sa opytat ?..nerozumiem celkom presne ako ste mysleli tu kudlu do zad v suvislosti s tymito datumami..
-
Re: Re: Re: Re: Re: Sme na križovatke
10.8.2011 / TYTO / Reagovať
1938 a 1992 su zrejme jasné, SLováci sa odtrhli. 1968 mám na mysli vznik SSR a tzv. "federalizáciu štátu". Vtedy bolo take ľudové heslo, v čechách sa hovorilo "demokratizace, pak federalizace". na Slovensku naopak. Ustavny zakon o československej federacii z 28.10. 1968 je prakticky jedinym realnym vysledkom Akcneho programu - politickeho manifestu "prazskej jari".
www.memorykontrol.org-
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sme na križovatke
10.8.2011 / TYTO / Reagovať
www.memorykontrol.org
redakcny system ma problem s linkovanim - na tom webe, ak vas to zaujima, si pozrite sekciu DISKUSIE a v nej prvy prepis z diskusie na temu Idea nacionalizmu v obrodnom procese.
-
-
-
-
-
Re: Re: Sme na križovatke
12.8.2011 / Pavel Šimon / Reagovať
Ja sa obávam, že v poslednom odstavci máte pravdu. ALE na základe úplne iných pohnutiek dôjde "... jej zjednoteniu na úrovni kultúry a hospodárstva...". Tieto pohnútky nebudú ale ani európsko kultúrne a vôbec európsko hospodárske. Budú prosto demografické.
Nejde tu len o arabsko-muslimské otázky. Jedna tretina obyvateľov (narastajúca) je čínsko-indická, a zďaleka nie tretina sveta. Čím ďalej väčšia časť výroby opäť je vykonávaná práve v tej časti sveta, čím ďalej väčšia časť € a $ končí znovu tam.
-
-
-
Ako sa autor opovažuje...
10.8.2011 / kaplanko / Reagovať
hodnotiť výhodnosť a nevýhodnosť eura len na základe dlhovej služby?
Čo pokles PZI, HDP, rast nezamestanosti ktoré hlasia posledné údaje z ČR a nás sa netýkajú v takej miere?
Čo úspory na zabezpečenie kurzového rizika, čo devízové úspory, čo nákupná pozícia a hlavne čo rast priemyselnej výroby zatial čo v ČR je jeho pokles?
Autorovi - novinárovi, by som odporúčal urobiť si najskôr analýzu aspon na takej úrovni akou boli predvstupné analýzy NBS a aktualizoval dopad a hodnoty. TO by mu hneď vyšlo, že to čo píše je blbosť a populizmus, vyhovujúci médiam ČTK (lebo opak sa v ČR nenosí, preto by ho nikto necitoval)
Ľutujem TREND, že je odkázaný publikovať takéto články, lutujem jeho úroveň, ktorá každým takýmto populistickým názorom klesá a klesá. Kde je ten starý dobrý trend s overenými info :( -
vseobecne poznámky sú zvyčajne poriadne otravné
10.8.2011 / TYTO / Reagovať
tuší tu niekto čo presnejšie mohol mať p. Pur na mysli tou poznámkou o Vestfalskom mieri, ktory mal udajne stat v pozadi neksorsieho formovania narodných statov?
-
Re: vseobecne poznámky sú zvyčajne poriadne otravné
10.8.2011 / grgo / Reagovať
Nie je to taká hlúposť. Vestfálsky mier je svojím spôsobom miľníkom, kedy európske mocnosti oficiálne uznali existenciu štátov na princípe územnej integrity. V stredoveku, alebo staroveku takýto princíp neexistoval, respektíve nebol rozšírený. Štáty boli veľmi často úzko späté s osobou panovníka. Úzko to súvisí s rozvojom konceptu "právnickej osoby" v rannom novoveku v európskom priestore, teda perpetuálne žijúcej entity nezávislej na tom kto je jeho súčasným reprezentantom. Prvý krát v histórii prichádza k jasnému odčleneniu "fyzickej" identity vodcu (kráľ, biskup, feudál, šéf "firmy") od titulu alebo ak chcete jeho úradu. Kráľ, feudál ani biskup už nie sú nad právom, ale sami sú subjektom práva a majú povinnosti voči nadradenej imaginárnej entite (štát, biskupstvo, korporácia).
Neskôr v 19. storočí sa k územnej integrite pridal ešte koncept národ ako štátotvorný prvok a vznikli národné štáty.-
Re: Re: vseobecne poznámky sú zvyčajne poriadne otravné
10.8.2011 / TYTO / Reagovať
pojem "oficiálne"" je tu kľúčový. znamená, ze Vest. mier tvorí 11 mierovych zmluv, ze sa v nich uznavaju staty, hranice medzi nimi, upravuju naboženské pomery v nich atd. To čo filozofi (Hobes, Rousseau) začali nazývať kolektívne teleso a spoločenská zmluva, diplomati a právnici premenujú na štát a legitimita moci. Slovník je bohatší, myslenie iné, zacinaju sa menit spôsoby (diplomacia), princíp ale ostáva rovnaký - územná integrita. Nepozdáva sa mi preto tvrdenie, že "v stredoveku a staroveku tento princíp neexistoval".
Rozširovanie územia, narušovanie a ochrana územia je to, o čo tu odjakživa išlo. A riešilo sa to vždy rovnako ako to, čo Vest. mieru predchádzalo - vojnou. Pritom 30-ročná vojna bola pre Europu arcikatastrofa, takže asi bolo už naozaj načase niečo vymyslieť a nejako sa dohodnúť.
Čo sa týka "odčlenenia "fyzickej" identity vodcu od titulu", myslím si, že to má oveľa hlbšie korene - oným odčlenením fyzickej identity vodcu predsa vznikol pôvodne rod. Ako predstava aj ako intštitúcia. Napríklad hovoríme, že Habsburgovci vyhrali - a práve že Habsburgovci, hoci konkrétne Ferdinand III. Takže opäť inovácia slovníka, rod sa premenoval na štát. To samozrejme nezostane bez dôsledkov, ale NIE NEVYHNUTNE nimi museli byť národné štáty 19. storočia. A táto hypotetická predstava myslím si definitívne ruší pozorovateľné súvislosti medzi VM (1648) a vznikom napríklad Talianska o 200 rokov neskôr. Imagine all the people ....
-
-
-
Aha čo som našla u SaS-ákov
10.8.2011 / xantipa / Reagovať
Tomáš Baťa v roku 1932: „Neverím, že prelomy sa dejú samé od seba. To, čomu sme zvykli hovoriť hospodárska kríza, je iné meno pre morálnu biedu. Morálna bieda je príčina, hospodársky úpadok následok. V našej krajine je veľa ľudí, ktorí sa domnievajú, že hospodársky úpadok sa dá sanovať peniazmi. Hrozím sa dôsledkov tohoto omylu. V postavení, v ktorom sa nachádzame, nepotrebujeme žiadne geniálne obraty a kombinácie. Potrebujeme morálne postoje k ľuďom, k práci a verejnému majetku. Nepodporovať bankrotárov, nerobiť dlhy, nevymieňať hodnoty za nič a nevydierať pracujúcich.“
-
Re: Aha čo som našla u SaS-ákov
10.8.2011 / grgo / Reagovať
Pán Baťa sa hrozne mýli. To že je niekto úspešný podnikateľ, automaticky neznamená že sa rozumie makroekonómii, alebo že by bol dobrý politik, alebo učiteľ alebo hocičo iné (PS: povedzte to prosím niekto pánovi Košťuriakovi)
Inak ak by sme pána Baťu vzali doslovne, že hospodársky rast (úpadok) je meradlom morálnosti v spoločnosti, tak potom Číňania sú asi najmnorálnejší z národov, lebo rastú 10% ročne. Treba si uvedomiť, že niekedy niektoré individuálne morálne veci produkujú škodu, ak ich začnú robiť všetci naraz. Predstavte si, ako by to asi vyzeralo ak by všetci Slováci rozdali celý svoj majetok na charitu. Podobne je to so šetrením. "Kto šetrí ma za tri!" a iné príslovia nám hovoria o morálnosti šetrenia. Ale predstavte si na moment, že všetci Slováci by začali šetriť. Povedzme, že by začali šetriť 90% svojho platu, ostalo by im iba suchý chleba s vodou. Ak niekto začne šetriť, znamená to však že prestane míňať. A v tomto svete výdavok jedného je príjmom druhého. Tak by v našom svete prišli o prácu všetci mäsiari, stavbári, inžinieri, strojári a každý kto nevyrába chleba a vodu. Snaha o kolektívne "šetrenie" prinesie iba mizériu a chudobu pre všetkých.
Holou pravodu toiž je, že hospodárske krízy sú výhradne dôsledkom peňazí. Krízy neexistujú napríklad v bartrovej ekonomike, teda kde neexistujú peniaze a vymieňajú sa priamo tovary. Predstavte si, že žijeme v ekonomike bez peňazí, ktorej jediným produktom je škriabanie sa po chrbte. Systém funguje tak, že ja poškriabem teba a ty potom poškriabeš mňa. Škriabanie chrbta sa nedá skladovať ani sysliť, a jediný spôsob ako si "škriabanie" ušetriť, je tým že niekoho škriabete po chrbte. V takomto systéme neexistuje nezamestnanosť, lebo dvaja nezamestnaní si jednoducho začnú navzájom škriabať chrbáty.
A teraz si predstavte, že barter je nemožný a teda že za škriabanie vždy vopred potrebujete peniaze. V takomto prípade dvaja nezamestnaní si nemôžu vybartrovať a vzájomne sa škriabať, lebo nemajú v ruke žiadnu hotovosť. Môžu na seba iba smutne pozerať so svrbiacimi chrbtami a nič nerobiť. A teraz si predstavte, že jendému z nich dáte do ruky peniaze. Len tak ich vytvoríte zo vzduchu a rozdelíte v štátnej lotérii. Zrazu výherca už má peniaze a môže si nechať poškriabať svoj svrbiaci chrbát druhému nezamestnanému, ktorý ich obratom vymení za poškriabanie od prvého. Vytvorením obeživa v ekonomike sa zrazu rozbehne výmena a nezamestnaní začnú produkovať.-
Re: Re: Aha čo som našla u SaS-ákov
12.8.2011 / Pavel Šimon / Reagovať
Nemáte pravdu s tými logickými vývodmi. Prosto to nie je matematika kde ked sa A = B tak aje B = A. Toto sú logické väzby a ešte s časovými oneskoreniami.
To, že Čína má rasť v tejto chvíli nevylučuje morálne problémy. A tie ktoré spomína Baťa tam ani nie sú, lebo v Číne asi veľa bankrotu nie je.
A ekonomika je úzko previazaná s morálkou. Začali sa porušovať morálne kritéria, zmenil sa dosah rozhodnutí, zmenila sa podsta úvah na globálnu. Nie všetky rozhodnutia to však odrážajú.-
Re: Re: Re: Aha čo som našla u SaS-ákov
12.8.2011 / grgo / Reagovať
Máte to naopak. Ja napríklad tvrdím, že ekonomika síce môže upadať kvôli zlyhaniu morálky, napríklad rozšírením korupcie rozkrádania a rodinkárstva, rozpadom nepísaných pravidiel apod.
Ale tiež si myslím, že môže updať kvôli obyčajnej a prachsprostej ľudskej hlúposti. Premiér alebo opozícia krajiny urobí zlé rozhodnutie. Doženie krajinu do nespravodlivej a zničujúcej vojny na základe svojho morálneho presvedčenia o šírení toho správneho a morálneho spôsobu života. Alebo skupina poslancov sa zatvíri principiálne a vyhlási že ak sa nesplnia ich morálne požiadavky, voženú krajinu do bankrotu. Alebo vplyvný byrokrat, napríklad prezident centrálnej banky, alebo vedúci dôležoitého regulačného orgánu, alebo najvyššieho súdu si dá klapky na oči a a svojou hlúposti umožní skupine vplyvných ľudí napáchať ohromné škody aj v priebehu krátkeho obdobia. A toto sa môže stať aj najmorálnejšiemu z morálnych národov.
-
-
-


