Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

New York má ďalší recept na obezitu

14.09.2012 | Branislav Benčat | ČTK

V reštauráciach či kinách sa od marca nebudú predávať veľké sladené nápoje

New York ako vôbec prvé mesto v Spojených štátoch zakázal predaj veľkých nápojov sladených cukrom v reštauráciách či kinách. Ide o súčasť ťaženia newyorského starostu Michaela Bloomberga proti obezite. Kontroverzné opatrenie kritizované výrobcami malinoviek začne platiť budúci rok v marci, ak ho medzičasom nezablokuje súd.

Zákaz sa týka sladených nápojov vo fľašiach alebo téglikoch s objemom väčším ako zhruba pol litra. Naopak, nevzťahuje sa na obchody s potravinami. Očakáva sa, že podnieti celonárocnú diskusiu o sladených nápojoch a ich vplyve na obezitu Američanov a New York by mohli nasledovať ďalšie mestá, píše New York Times. „Myslím si, že ide o najväčší krok, aký kedy spravilo nejaké mesto v boji proti obezite. Rozhodne však nie je posledný, očakávame, že sa pridajú aj iné mestá a veríme, že môžeme zachrániť ľudské životy,“ cituje M. Bloomberga denník.

Opatrenie schválila Mestská zdravotnícka rada. Osem členov bolo za, jeden sa zdržal hlasovania. Rozhodnutie zasiahne napríklad reťazce rýchleho občerstvenia typu McDonald's. Ovplyvní však tiež podobu nápojov predávaných na štadiónoch, v broadwayských divadlách či na koncertoch.

„Je načase čeliť skutočnosti. Obezita je jedným z najväčších smrteľných celonárodných problémov Ameriky a jej hlavnou príčinou sú sladené nápoje. S ich narastajúcou veľkosťou rastú aj obvody pásov ľudí. A s nimi súvisí nárast cukrovky či srdcovo-cievnych ochorení,“ vyhlásil M. Bloomberg. „Úradníci venujúci sa starostlivosti o verejné zdravie po celých Spojených štátoch zalamujú rukami a sťažujú sa, že je to hrozné. V New Yorku sa rukami nezalamuje, ale podnikajú sa príslušné kroky. Myslím, že verejnosť to od starostu očakáva,“ dodal.

Výrobcom sladkých nápojov sa však Bloombergove plány nepáčia. Tvrdia, že ak sa mesto zameriava iba na sladké nápoje, nie je to spravodlivé. „Nezdravá posadnutosť zdravotníckej rady newyorskej radnice sladkými nápojmi opäť prekročila medze,“ uviedol hovorca výrobcov Stefan Friedman. Odporcovia zákazu sa chystajú proti opatreniu bojovať na súde. Už teraz sa proti nemu ostro postavila Coca-Cola či McDonald's a napadli ho ako „zavádzajúci“ a „svojvoľný“.

Kritici Bloombergovho návrhu sa našli aj medzi členmi mestskej rady. Tvrdia, že zákaz ohrozí tržby malých podnikateľov. Reklamná kampaň nápojového priemyslu, ktorá doteraz stála viac ako milión dolárov, zdôrazňuje, že nariadenie obmedzuje slobodný výber konzumentov.

Obezitou či nadváhou trpí v New Yorku viac ako polovica dospelých. Šéf mestského zdravotného výboru Thomas Farley pritom tvrdí, že výrazný podiel na jej náraste v New Yorku v posledných 30 rokoch majú práve sladké nápoje. Podľa starostu minie mesto každý rok na zdravotnú starostlivosť o ľudí s nadváhou štyri miliardy dolárov. Cukrovkou, ktorá úzko súvisí s nadváhou, trpí každý ôsmy Newyorčan.

Obmedzenie sa nebude týkať ovocných štiav, nápojov na báze mlieka či diétnych limonád bez cukru.

Michael Bloomberg je starostom New Yorku od roku 2002. V priebehu desiatich rokov sa pokúsil zaviesť viaceré nariadenia týkajúce sa zdravšieho životného štýlu obyvateľov mesta. Tu je výber niektorých z nich:

  • Mestská zdravotnícka rada odhlasovala zákaz predaja sladkých nápojov, ktoré presadzoval, v nádobách väčších ako 16 uncí (0,47 litra).
  • V roku 2010 naliehal na americké ministerstvo poľnohospodárstva, aby vylúčilo sladené nápoje z potravín, ktoré môžu ľudia nakupovať za potravinové kupóny. Rezort to zamietol s tým, že by to bola tvrdá rana pre maloobchodníkov.
  • Od 23. mája 2011 platí zákaz fajčenia v newyorských parkoch. M. Bloomberg v septembri 2010 navrhoval, aby zákaz platil vo všetkých parkoch, na plážach, v prístavoch a na promenádach pre škodlivé účinky pasívneho fajčenia. V súčasnosti je za fajčenie v ktoromkoľvek z 1 700 parkov či na verejných priestranstvách pokuta 50 dolárov.
  • Po spustení kampane v roku 2010 proti nadmernému požívaniu alkoholu, najmä medzi mladistvými, plánuje naďalej redukovať reklamy na alkohol v blízkosti škôl a v spolupráci s políciou zabrániť jeho predaju neplnoletým.
  • Podporil iniciatícu Šaláty na školách, ktorá umiestňovala do základných škôl po celom meste šalátové bufety. V decembri oznámil, že miera obezity na školách klesla po tomto kroku na päťročné minimum.
  • V roku 2007 presadil, aby reťazce rýchleho občerstvenia zobrazovali kalorický obsah svojich jedál v ponukách menu. McDonald's, Burger King či Starbucks ich dovtedy uvádzali iba na svojich web stránkach, M. Bloomberg však chcel, aby boli na očiach konzumentov.
  • V januári 2010 predstavil plán na zníženie množstva soli v predávaných jedlách o 25%.
  • V roku 2006 odhlasovala Mestská zdravotnícka rada jeho návrh na zákaz používania olejov z trans-mastných kyselín. 24-tisíc podnikov po celom meste, ktorých sa zákaz týkal, dostali 18 mesiacov na to, aby oleje prestali používať.

Zdroj: SITA/AP

Starosta New Yorku Michael Bloomberg počas tlačovej konferencie o škodlivosti sladených nápojov takto prítomným prezentoval, koľko cukru sa v nich nachádza.

Foto - SITA / AP

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Tagy: Coca-Cola, McDonald's, New York, potraviny

Diskusia (0 reakcií)

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia